søndag 30. januar 2011

Herlige Gåsemorvers:)

Min mor hadde vært på en loppemarkedrunde sist helg og kom blant annet hjem med denne gamle barneboka. "Gåsemorvers" av Alf Prøysen og Inger Hagerup kom ut for nesten 50 år siden. Den var fint behandlet- og idag har jeg sittet og lest Gåsemorvers sammen med jentene mine. Og om jeg så skal si det selv- vers som dette burde man børstet støv av litt oftere. Her er det rett på sak- som verset over: "Tre karer fra Fett drog til sjøs i et trau. Hadde trauet vært tett, ville ingen vært dau". Herlig!!!
Og så har du jo "Anders Panders sukker og salt. Kysset jentene så det smalt. Jentene skrek og ojet seg, og Anders Panders sprang sin vei".
Her er det mange vers om mange uheldige mennesker. Både Skredderen og Salomon Grundig sliter skikkelig.
Boken er også flott illustrert. Selv om den er et halvt hundre år snart så kan jeg bekrefte at den fenger seksåringene mine som bare det. De tok humoren, satt som tente lys og koste seg med alle bildene. Kanskje det er på tide og rote frem esken med barnebøker fra da jeg selv var liten?

3 kommentarer:

FlorasFrue sa...

Takk for koselig kommentar :)
Jeg ser jo at vi kan like mye av det samme - fin blogg, jeg legger meg til hos deg også :)

For noen morsomme vers! Og søte tegninger i bøkene :)

Ha en fin søndagskveld!
Kjersti

Myhome sa...

Så koselig gammel barnebok, med mange herlige vers:))
Kjempefin blogg du har, har lagt meg som følger..og tusen takk for koselig hilsen hos meg!!
Klem Anita

Anonym sa...

Hei.
Jeg trenger verset om Kari, Kari er kontrari. Se på hagen som hun steller.
Kan du hjelpe meg med det :) ?


Blogglisten