lørdag 30. oktober 2010

Ja til Hallovenn (Advarsel: Kan muligens virke støtende på enkelte:)

Det er mange som har trukket på smilebåndet av det nye begrepet Hallovenn- som er et alternativ til Halloween. Men jeg nøler ikke med å bli tilhenger av Hallovenn! Ikke bare høres det triveligere ut enn Halloween- men det er tross alt et alternativ til denne trenden - som på ingen måte kan kalles en tradisjon (- for oss her til lands, vel og merke)- men derimot et amerikanisert tilbud til alle som vil kaste pengene sine vekk på handelsstandens desperate forsøk på å skvise ut mer penger av oss før juleinnkjøpene skal settes igang.




Ok, så synes sikkert ungene det er gøy og bla, bla, bla- det er forsåvidt greit nok. Og nå er ungene mine enda så små at jeg merker ikke presset....vet at det sannsynligvis blir vanskeligere å kjempe imot etterhvert som de vokser til... Problemet er bare at når man kastet seg over denne trenden her til lands så glemte man visst å få med seg "spillereglene". Det er f. eks helt greit å gå å banke på hos dem som har satt ut gresskar på trappen. Er utelyset derimot skrudd av så er dette et tegn på at her er det ikke vits å banke på. Dessuten blir man ikke mer begeistret for Halloween når hus, dører, vinduer m.m blir tilgriset av egg - som så mange opplever hvert eneste år.



Folk skal selvsagt få feire så mye Halloween de vil- og noen har jo faktisk klart å gjøre noe eget ut av det - noe som ikke går ut over så mange andre. Til dere sier jeg bare: God Halloween:)
Men det er dessverre litt typisk at sier du et negativt ord om dette så blir du stempla som veldig surmagra - og så høres en ut som om en er verdens kjipeste mor. Men jeg prøver bare å foreslå at det finnes alternativer som kan være likeså kjekke for ungene. Og så kan man heller spare turen med å banke på dørene i nabolaget til en skikkelig, god, norsk tradisjon- nemlig Julebukk. Mye mer koseligere- og mye kjekkere å åpne døren for:))

Så.....god Hallovenn...:)))

4 kommentarer:

Fjordheim sa...

Helt enig med deg.
Liker mye bedre Hallovenn.
Håper det kan slå ann hos en del av dei yngre.
ha en flott helg :)

Concept Interiors sa...

Hallo venn!er litt enig der. tror jeg syns det er morsomst med orange farger og gresskar,fine orange blog poster og høststeming, ikke alt det skumle og kommersielle, og ukjente barn som tigger om godteri på døren..
For noen år siden kjøpte jeg masse godteri, også kom det ingen, så jeg måtte spise opp alt selv..he,he
Glad jeg har en baby, som ikke skjønner noe av det enda!
Har foresten lagt degl til på blogrollen min:)

Fru Trippel sa...

Flott at vi er enige:) Og ikke minst at jeg er lagt til bloggrollen- noe jeg setter stor pris på!:)

Fargebarn sa...

Helt enig med deg! Hva skal vi liksom med Halloween i Norge? Nei, takke meg til å bli Amerikanisert på den måten. Kommer de derimot på døra som julebukk er det bare koselig synes jeg. Hadde noen unger på døra i kveld som sa: Me Ska ha snop! Fikk lyst å slege døra rett i fleisen på de...haha, eller eventuelt sagt Knep, og sett hva de hadde gjort da. Tror ikke mesteparten av de som går her vet hva det betyr engang...


Blogglisten